Δευτερογενή καύσιμα
Τα RDF (Refuse Derived Fuel) και SRF (Solid Recovered Fuel) είναι καύσιμα που παράγονται σε Μονάδες Επεξεργασίας σύμμεικτων Απορριμμάτων (ΜΕΑ). Ως πρώτες ύλες χρησιμοποιούνται χαρτί, πλαστικά και άλλα καύσιμα υλικά.
Πετρελαϊκό κοκ, το επικίνδυνο συμβατικό καύσιμο
Μετά από μια αρχική φάση επεξεργασίας γίνεται διαχωρισμός στα αστικά απόβλητα και παράγονται το τελικό προϊόν το οποίο διαθέτει υψηλή θερμογόνο δύναμη. Τα δευτερογενή αυτά υλικά χρησιμοποιούνται ως καύσιμα για οποιαδήποτε χρήση, αλλά ειδικά στην τσιμεντοβιομηχανία υποκαθιστούν μέρους του πετ-κοκ (πετρελαϊκό κοκ, παραπροϊόν της διύλισης πετρελαίου) που είναι το συμβατικό καύσιμο
Δυτική Θεσσαλονίκη
Ερώτηση: Στην πόλη βρισκόμαστε μπροστά σε εξαιρετικά σημαντικά γεγονότα που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση των σκουπιδιών. Εκτός από μερικές εκατοντάδες κατοίκους, η πόλη δεν φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα. Μπορείς να μας δώσεις μια συνοπτική εικόνα για το πρόβλημα ;
Απάντηση: Το πρόβλημα της ρύπανσης στις δυτικές συνοικίες και ιδιαίτερα στην Ευκαρπία είναι υπαρκτό εδώ και χρόνια ,και συνεχώς διογκώνεται, κάνοντας τη ζωή των κατοίκων αφόρητη
Αυτό οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη μέσα στον αστικό ιστό, βιομηχανιών που επιβαρύνουν το περιβάλλον, όπως ΤΙΤΑΝ, ΕΛΠΕ, και άλλα
Η πόλη έχει συνηθίσει να θεωρεί τις δυτικές συνοικίες ,τις συνοικίες των φτωχών, ως την αποθήκη της μείζονος Θεσσαλονίκης, όπου χωροθετείται οτιδήποτε οι μεσοαστικές περιοχές δεν θέλουν στην πίσω αυλή τους, από το ΣΜΑ, έως το Αποτεφρωτήριο. Εφόσον οι διοξίνες, ο πνιγηρός αέρας και οι μυρωδιές , δεν φτάνουν στο κέντρο της πόλης, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα
Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ: Χρήση δευτερογενών καυσίμων ;
Ερώτηση: Πώς εμπλέκεται στη συζήτηση ο ΤΙΤΑΝ και τι ακριβώς διακυβεύεται ;
Το Δεκέμβριο του 2019 η τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ κατέθεσε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, φάκελο σχετικά με την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), ώστε να αδειοδοτηθεί η προσθήκη ανακτώμενου απορριμματογενούς στερεού καυσίμου SRF/RDF στα εναλλακτικά καύσιμα της παραγωγικής διαδικασίας του εργοστασίου.
Τα καύσιμα αυτά όχι μόνο δεν στοιχίζουν στο εργοστάσιο, αλλά επιδοτούνται κιόλας , μειώνοντας το κόστος για την ενέργεια, που υπολογίζεται πως είναι το 50% του συνολικού κόστους παραγωγής.
Η εν κρυπτώ ,εν μέσω καραντίνας ,και χωρίς διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, και το θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης, απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ, να επιτρέψει τη χρήση ως καυσίμων, των δευτερογενών που παράγονται από απορρίμματα, ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της αγανάκτησης των κατοίκων.
Οι Δήμαρχοι Λαγκαδά, Παύλου Μελά και Ωραιοκάστρου με κοινή ανοιχτή επιστολή τους προς τους βουλευτές Θεσσαλονίκης όλων των κομμάτων, τους ζήτησαν να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε να σταματήσουν εν τη γενέσει της κάθε απόφαση περί αδειοδότησης του Τιτάνα για καύση υπολειμμάτων ανακύκλωσης.
Το ΔΣ της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας τάχθηκε, ομόφωνα, υπέρ του ψηφίσματος του Δήμου Παύλου Μελά για το πάγωμα της τροποποίησης της άδειας του εργοστασίου στην Ευκαρπία. Επιπρόσθετα το ΔΣ της ΠΕΔ ΚΜ συμφώνησε και με την πρόταση που κατέθεσαν και οι τρεις δήμοι της περιοχής (Παύλου Μελά, Ωραιοκάστρου και Λαγκαδά) να τεθεί το θέμα σε διαβούλευση όταν υπάρξει επιστροφή στην «κανονικότητα» μετά την πανδημία του κορωνοϊού, ενώ αποφάσισε και την διοργάνωση μεγάλης ημερίδας με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων, του ΦΟΔΣΑ και άλλων φορέων για την διαμόρφωση άποψης στο σοβαρό αυτό θέμα.
Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης
Ερώτηση: Ποια, και κυρίως πόσο υπεύθυνη είναι η στάση της δημοτικής πλειοψηφίας απέναντι στο ζήτημα
Η δημοτική πλειοψηφία στο ΔΘ , δεν ασκεί ποτέ κριτική στις κυβερνητικές αποφάσεις. Παρόλο που η ζωή έχει δείξει πως πετυχημένοι δήμαρχοι έχουν την τόλμη να πηγαίνουν ενάντια στις αποφάσεις των κομμάτων τους ,και της κυβέρνησής τους , όταν αφορά το συμφέρον των δημοτών τους.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση απλώνεται πάνω από ολόκληρη την πόλη
Όμως το περιβάλλον εκδικείται ,και η σημερινή αδιαφορία στην κραυγή αγωνίας “μακρινών” δήμων, που δεν επηρεάζονται προς τοπαρόν,θα οδηγήσει, με αλυσιδωτές αντιδράσεις, σε δυσεπίλυτα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα αγγίζουν όλους τους δημότες, όλων των δήμων.
Το τελευταίο παράδειγμα της επιδημίας που άρχισε στη μακρινή Κίνα, ας γίνει ένα μάθημα πως το περιβάλλον μας αφορά όλους, και δεν κάνει ταξικές διακρίσεις.
Η λύση
Ερώτηση: Ποια είναι η προσωπική σου γνώμη σε σχέση με τις δυνατότητες της καύσης και ποιοι οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι
Η λύση δεν είναι απλή. Η απαγόρευση καύσης δευτερογενών ,και η επιστροφή στο πετ-κωκ επιδεινώνει την κατάσταση ,μια και η ρύπανση είναι μεγαλύτερη.
Η καύση “εισαγόμενων” δευτερογενών, δημιουργεί ,και λογικά, αμφιβολίες για την ποιότητα προ-επεξεργασίας τους στις γειτονικές χώρες από όπου κυρίως θα εισάγονται, καθώς και για την τήρηση αυστηρών κανόνες χρήση τους από το εργοστάσιο ,έτσι ώστε να δημιουργείται η μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Ανακύκλωση
Δυστυχώς η ανακύκλωση στη χώρα μας , η διαλογή στην πηγή, η δημιουργία ΜΕΑ (Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων), και γενικά η διαχείριση απορριμμάτων είναι δραματικά πίσω, και η επεξεργασία των αποβλήτων έχει μετατεθεί σε ένα μακρινό μέλλον.
Η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων, όπως το φυσικό αέριο, είναι ακριβή., και ασύμφορη στο ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό πεδίο.
Πρέπει να έχουμε την τόλμη να πούμε πως το εργοστάσιο ΤΙΤΑΝ, αλλά και άλλες βιομηχανικές μονάδες, πρέπει να φύγουν από τον αστικό ιστό της πόλης.
Φυσικά αυτό προϋποθέτει τη συνδρομή της πολιτείας για την μετεγκατάσταση και είναι φανερό πως θα χρειαστεί χρόνο.
Μέχρι τότε είναι αναγκαίο να ανοίξει δημόσιος διάλογος για τις εναλλακτικές προτάσεις σχετικά με τα καύσιμα.
Η όποια συζήτηση για δευτερογενή καύσιμα δεν μπορεί να γίνει χωρίς να έχει αναπτυχθεί η ανακύκλωση και η διαλογή στην πηγή, χωρίς σύγχρονες υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων, χωρίς την πλήρη ανάλυση όλων των δεδομένων .
Η ειλικρινής διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση, και την κοινωνία των πολιτών, θα οδηγήσει στη βέλτιστη βραχυπρόθεσμη λύση, μετά από σαφή και νομοθετημένη δέσμευση της πολιτείας, για απομάκρυνση του ΤΙΤΑΝ, σε προσδιορισμένο τον χρονικό ορίζοντα.
Αυτό που ζητάνε οι κάτοικοι είναι το αυτονόητο για όλους μας, καθαρός αέρας, προστασία του περιβάλλοντος και ποιότητα ζωής.
Κυκλική οικονομία: το αυριανό μοντέλο