- Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος Θεσσαλονίκης αλλά και ευρύτερα η μητροπολιτική Θεσ/κη
Η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας – με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγεία των κατοίκων – αλλά και η επιβάρυνση της ποιότητας ζωής και μετακίνησης λόγω του κυκλοφοριακού της Θεσσαλονίκης είναι από τα κυριότερα περιβαλλοντικά προβλήματα της πόλης. Η μόλυνση του Θερμαϊκού, η λειτουργία της βιομηχανικής περιοχής και η υποβάθμιση του περιαστικού πρασίνου αποτελούν επίσης επιτακτικά ζητήματα και συνθέτουν κατά την γνώμη μου την τετράδα που επηρεάζει τόσο το κέντρο της Θεσσαλονίκης όσο και την ευρύτερη περιοχή.
- Συχνά ακούγονται παράπονα για το επίπεδο καθαριότητας και αυτό φαίνεται να αγγίζει άμεσα την καθημερινότητα των κατοίκων. Τα θεωρείτε δικαιολογημένα και αν ναι τί μπορεί να γίνει ώστε να καθαρίσει η πόλη.
Οι καθαροί δρόμοι και πεζοδρόμια, οι κάδοι που αδειάζουν τακτικά, η συντήρηση σε καλή κατάσταση του δημόσιου χώρου γενικότερα προφανώς και αφορά την καθημερινότητα του πολίτη και άρα δικαιολογημένα ο πολίτης να έχει απαιτήσεις και παράπονα όταν δεν βλέπει αυτά να γίνονται από αυτούς που είναι αρμόδιοι για αυτό. Αναγνωρίζω ότι μπορεί να υπάρχει έλλειψη προσωπικού σε ορισμένους δήμους ή έλλειψη εξοπλισμού και άλλα θέματα, αλλά σε κάθε περίπτωση το ζήτημα της καθαριότητας πρέπει να μπαίνει σε πρώτη προτεραιότητα κάθε αυτοδιοίκησης. Χρειάζεται επίσης η σωστή ενημέρωση των πολιτών για θέματα ανακύκλωσης.
Κυκλική οικονομία
- Διαχείριση απορριμμάτων. Νομίζετε ότι μπορούν να μειωθούν και πώς τα τελικά απορρίμματα προς ταφή στους ΧΥΤΑ ή μάλλον ΧΥΤΥ.
Είναι επιτακτική ανάγκη να περάσουμε στην εποχή της κυκλικής οικονομίας που επαναχρησιμοποιεί τους πόρους, περιορίζοντας το συνολικό μας περιβαλλοντικό αποτύπωμα στον πλανήτη. Χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για υψηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης, με συνεχή ενημέρωση όπως προανέφερα κάθε ηλικίας πολιτών, αφού όμως προηγουμένως έχει προηγηθεί ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια για περιορισμό των απορριμμάτων. Σίγουρα υπολείμματα θα υπάρξουν που θα πρέπει να οδηγηθούν σε οργανωμένους χώρους ΧΥΤΥ και οι ευρωπαϊκοί πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης είναι η τελευταία μας ευκαιρία να αντληθούν πόροι για να στηθεί επιτέλους ένα αποτελεσματικό σύστημα και υποσυστήματα διαλογής και διαχείρισης αποβλήτων και απορριμμάτων, όπως οι κάδοι των τεσσάρων ρευμάτων, η κομποστοποίηση κ.α.
- Η ύπαρξη ενός και μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς, ήταν ανέκαθεν πρόβλημα για τη μετακίνηση στην πόλη κυρίως σε ώρες αιχμής. Σήμερα η κατάσταση είναι τραγικότερη μια και συνωστίζονται οι επιβάτες μέσα στα λεωφορεία και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος λόγω covid. Τι κατά τη γνώμη σας πρέπει να γίνει για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος;
Η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη με την πανδημία στιγματίζει την πόλη αρνητικά, με μεγάλο ανθρώπινο κόστος δυστυχώς και οι ευθύνες της Κυβέρνησης είναι τεράστιες, που δεν μπορεί να ρίχνει αποκλειστικά το μπαλάκι στην ατομική ευθύνη των πολιτών. Η Κυβέρνηση δεν ενίσχυσε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σε προσωπικό και δρομολόγια έγκαιρα, αλλά με μεγάλη καθυστέρηση. Τώρα, κατόπιν εορτής δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Έπρεπε το κακό να είχε συγκρατηθεί πιο νωρίς. Η έλλειψη σύγχρονων μεταφορικών υποδομών, του μετρό και της θαλάσσιας συγκοινωνίας που θα μπορούσε να αποφορτίζει το βάρος των άλλων μέσων φαίνονται σήμερα δυστυχώς με τραγικό τρόπο.
- Κυρίως λόγω της πανδημίας, η οικονομική ζωή στην πόλη αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες. Μαγαζιά κλείνουν, η ανεργία αυξάνει δραματικά. Οι πολίτες ζητούν τη συμπαράσταση του Δήμου. Νομίζετε ότι μπορεί πράγματι ο Δήμος να συμπαρασταθεί και με ποιο τρόπο ;
Ασφαλώς και η τοπική αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού είναι ο πιο κοντινός θεσμός εξουσίας στον πολίτη και οφείλει να αφουγκράζεται πρώτος τις αγωνίες και τα προβλήματα του κάθε δημότη, της κάθε επιχείρησης. Υπάρχουν πετυχημένα παραδείγματα με δίκτυα αλληλεγγύης και δράσεις των Δήμων που είδαμε να λειτουργούν ευεργετικά για τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, την περίοδο της μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, την προηγούμενη 10ετία. Αλλά ας μην γελιόμαστε, η συμβολή των Δήμων (πχ. μειώσεις τελών ή και ολική αναστολή) μπροστά σε αυτό που ζούμε σήμερα μόνο υποστηρικτικά της κεντρικής Κυβέρνησης μπορεί να σταθεί και όχι να δώσει οριστικές λύσεις στο πραγματικό πρόβλημα επιβίωσης χιλιάδων επιχειρήσεων και εργαζομένων αυτήν την περίοδο.
- Η Θεσ/κη συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πόλεις με το μικρότερο πράσινο ανά κάτοικο. Πως κατά τη γνώμη σας μπορεί αυτό να αντιστραφεί ;
Είναι όντως θλιβερή η θέση όχι μόνο της Θεσσαλονίκης, αλλά γενικότερα των ελληνικών πόλεων σε σύγκριση με το εξωτερικό στην κατάταξη στον δείκτη πράσινο ανά κάτοικο. Σίγουρα αυτό είναι αναστρέψιμο, αρκεί να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, το οποίο μπορεί να αρχίσει από τον επανασχεδιασμό με φύτευση πρασίνου σε χιλιάδες τετραγωνικά δημόσιου χώρου, ώστε να λειτουργήσει ως παράδειγμα και να επεκταθεί στα μπαλκόνια και τις ταράτσες πολυκατοικιών, όπου αυτό είναι δυνατό να επιτευχθεί. Στο επικείμενο μάλιστα Χωροταξικό και Πολεοδομικό Νομοσχέδιο θα προτείνω να υπάρξει σχετική δεσμευτική πρόνοια για αύξηση του πρασίνου στις ελληνικές πόλεις. Το μεγάλο στοίχημα για την Θεσσαλονίκη παραμένει ο χώρος της ΔΕΘ που πρέπει να προχωρήσει όχι απλά ως ένα Project real estate αλλά μια ευκαιρία για αύξηση του πρασίνου προς όφελος των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης που θα συνδέει το παραλιακό μέτωπο με το Σέιχ Σου.
- Εδώ και χρόνια υφίσταται στην πόλη δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Τα αποτελέσματα αναφορικά με τη διευκόλυνση των μετακινήσεων χαρακτηρίζονται πενιχρά. Τελευταία υλοποιήθηκε ένα καινούργιο δίκτυο. Νομίζετε ότι θα έχει καλύτερη τύχη ; Αν ναι που το βασίζετε ;
Το βασικό είναι να διαμορφωθεί μια ποδηλατική κουλτούρα στους πολίτες που θα χρησιμοποιούν όλο και πιο συχνά αυτές τις υποδομές. Όσο αυξάνονται οι χρήστες τόσο θα αυξάνεται και η πίεση για επέκταση των δικτύων, για τήρηση των κανόνων από όλους ώστε να μένουν οι ποδηλατόδρομοι ανοικτοί και να διευκολύνεται γενικότερα το ποδήλατο. Η Θεσσαλονίκη προσφέρεται άλλωστε για τη ανάπτυξη των μετακινήσεων με ποδήλατο, για αυτό και είμαι αισιόδοξος. Έχουμε άλλωστε ένα μοναδικό παραθαλάσσιο μέτωπο 40 χιλιομέτρων από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι που δεν το έχουμε αναπτύξει ακόμα πλήρως όπως του αξίζει.