Κυρίως λόγω της πανδημίας, η οικονομική ζωή στην πόλη αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες. Μαγαζιά κλείνουν, η ανεργία αυξάνει δραματικά. Οι πολίτες ζητούν τη συμπαράσταση του Δήμου. Νομίζεται ότι μπορεί πράγματι ο Δήμος να συμπαρασταθεί και με ποιο τρόπο
Θεσσαλονίκη, έρημη πόλη
Εννιά μήνες μετά την έναρξη της πανδημίας καθημερινά γινόμαστε αποδέκτες της έντονης αγωνίας των επαγγελματιών του χώρου εστίασης και τουρισμού (ξενοδοχεία, πρακτορεία, λεωφορεία, κλπ.), όπως και των Επιμελητηρίων, των Ομοσπονδιών βιοτεχνών, επαγγελματιών, επιστημόνων και φυσικά των εμπόρων για το εάν θα καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους που συσσωρεύονται αυτό το διάστημα. Εκτός από τις σημαντικές υποχρεώσεις κάλυψης ασφαλιστικών, φορολογικών εισφορών και κάλυψης των αμοιβών των εργαζομένων, οι επιχειρηματίες έχουν να αντιμετωπίσουν και την κάλυψη υποχρεώσεων και τελών προς τους Δήμους. Και όλα αυτά χωρίς ακόμα να υπάρχει τζίρος στην αγορά και ισχυρή αγοραστική δύναμη. Η ακύρωση της ΔΕΘ χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη ενίσχυση από την κυβέρνηση αποτέλεσε ακόμα ένα πλήγμα για την πόλη μας.
Πρόγραμμα ‘Μένουμε Όρθιοι’
Τώρα αναδεικνύεται η αξία της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ με το Πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι» για τη διάθεση πραγματικής χρηματοδότησης στις επιχειρήσεις καθώς η ανάγκη αναστολής για τον Ιανουάριο του 2021 των φορολογικών υποχρεώσεων των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και των ληξιπρόθεσμων εκκρεμοτήτων τους.
Οι Δήμοι μπορούν να βοηθήσουν (με απαλλαγή από τέλη) και με την ενίσχυση των κοινωνικών δομών τους γιατί όλο και περισσότεροι πολίτες τις έχουν ανάγκη. Πρέπει όμως παράλληλα να απαιτήσουν όλοι μαζί από το Υπουργείο Εσωτερικών την κάλυψη του ελλείμματος στον προϋπολογισμό που θα έχουν όλοι οι ΟΤΑ της χώρας, εφόσον έχουν αναλάβει μεγάλο ποσοστό των υποχρεώσεων της πολιτείας και κινδυνεύουν πλέον με χρεωκοπία, εφόσον η πολιτεία δεν ενεργοποιεί τα εργαλεία στήριξης.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων ΚΜ και η Περιφέρεια ΚΜ όμως αποτελούν και τη συλλογική φωνή της πόλης. Για το λόγο αυτό απαιτείται να διεκδικήσουν από την πολιτεία ένα συγκροτημένο σχέδιο επιβίωσης της αγοράς και των επιχειρήσεων και επαγγελματιών της Θεσσαλονίκης. Δεν μπορεί να είναι παρατηρητές, όταν η Θεσσαλονίκη έχει γίνει το παράδειγμα προς αποφυγή. Η καθυστέρηση της κυβέρνησης στις δομές υγείας και στα μέτρα πρόληψης έχει αποδειχθεί. Το βλέπουμε κάθε μέρα στα νοσοκομεία και στην αγωνία της κοινωνίας για τη δημόσια υγεία. Ας μη γίνει και το ίδιο όσον αφορά την τοπική οικονομία. Απαιτείται σχέδιο και διεκδίκηση από την Αυτοδιοίκηση και των δύο βαθμών και υπέρβαση τυπικών ρόλων και αρμοδιοτήτων.
Η Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πόλεις με το μικρότερο πράσινο ανά κάτοικο. Πως κατά τη γνώμη σας μπορεί αυτό να αντιστραφεί
Ρέμα κυβερνείου
Ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζοντας την ανάγκη ανάδειξης των μεγάλων δυνατοτήτων που έχει η πόλη της Θεσσαλονίκης, όπως είναι το αναπτυξιακό της δυναμικό, η πολιτιστική της αναγέννηση, η αναβάθμιση του γεωπολιτικού της ρόλο αλλά και η αδυναμία σε θέματα δημόσιου χώρου και πρασίνου ανέλαβε πολλές πρωτοβουλίες κατά την περίοδο διακυβέρνησης αναδεικνύοντας τη Θεσσαλονίκη και ως παράδειγμα αστικών αναπλάσεων.
Έτσι ενεργοποιήθηκαν τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια για την ανάπλαση και την αξιοποίηση των ελεύθερων χώρων της πόλης και κάποια από αυτά ολοκληρώθηκαν, όπως της ανάπλασης της ΔΕΘ, του πρώην Στρατοπέδου Παύλου Μελά, το πρώην στρατόπεδο Κόδρα και η ανάπλαση της Δυτικής Εισόδου με το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Είναι προφανές ότι οι μεγάλες αστικές αναπλάσεις έχουν σοβαρό αποτύπωμα στην πόλη και σε επίπεδο συμβολισμού και σε συναφείς και τοπικές οικονομικές δραστηριότητες και απασχόληση. Δεν αρκούν όμως για την αποκατάσταση του ελλείμματος πρασίνου και ελεύθερων χώρων στην πόλη. Μπορούν να αποτελέσουν τους καταλύτες ώστε να υπάρχει ένα ευρύ σχέδιο πρασίνου και δημόσιων χώρων που θα έχει και αποκεντρωμένα χαρακτηριστικά.
Εδώ και χρόνια υφίσταται στην πόλη δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Τα αποτελέσματα αναφορικά με τη διευκόλυνση των μετακινήσεων χαρακτηρίζονται πενιχρά. Τελευταία υλοποιήθηκε ένα καινούργιο δίκτυο. Νομίζεται ότι θα έχει καλύτερη τύχη ; Αν ναι που το βασίζετε
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
Να ξεκαθαρίσουμε ότι το ποδήλατο και η ηλεκτροκίνηση είναι στοιχεία της κυκλικής και βιώσιμης πόλης και θέλουμε να ενισχυθούν.
Δυστυχώς το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων στην πόλη δημιουργήθηκε αποσπασματικά χωρίς μελέτη και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αχρήστευση του σε πολλά σημεία της πόλης στην πράξη. Η πόλη έχει ανάγκη από ένα σοβαρό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο θα βασίζεται σε σύγχρονες προδιαγραφές – που δυστυχώς ακόμη και σήμερα δεν υπάρχουν – αλλά και πρόσφατα στοιχεία και δεδομένα. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα δοθεί συνολική λύση για την πόλη και το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι αυτής με αποδοχή από τους πολίτες.
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρέπει να γίνει κτήμα των πολιτών και των φορέων της πόλης και να ενσωματώσει και τις οικονομικές λειτουργίες της πόλης. Και φυσικά να συνδεθεί με ένα επίκαιρο και καινοτόμο Μητροπολιτικό Σχέδιο Κινητικότητας, Συγκοινωνιών και Μεταφορών που δεν υπάρχει. Σε διαφορετική περίπτωση ακόμα και θετικές πιλοτικές πρωτοβουλίες θα είναι προσωρινές και δεν θα συμβάλλουν σε μια συνολική μεταρρύθμιση και βελτίωση της ζωής μας.
1 σκέψη για το "Θεσσαλονίκη: μια πόλη γεμάτη ιστορία και προβλήματα. Ρωτάμε και απαντάει ο Σ. Φάμελλος (μέρος τρίτο)"