Χωροταξικό πλαίσιο ΚΜ
Η κακοδαιμονία της Θεσσαλονίκης είναι η έλλειψη ενός ολιστικού σχεδιασμού για το μέλλον της πόλης ώστε να γίνει η επιλογή των αναγκαίων τεχνικών έργων με βάση ένα στρατηγικό σχεδιασμό. Το ερώτημα γιατί η Αθήνα έχει ρυθμιστικό ενώ στη Θεσ/κη σταμάτησε χωρίς εξήγηση από το 2014 δεν έχει απαντηθεί.
Χωρικό-Πολεοδομικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης
Τα χωρικά-πολεοδομικά σχέδια που δεν εντάσσονται σε ένα συνολικό σχέδιο για την βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, μπορεί να αποβούν μοιραία λάθη. Και δημιουργούν μια δικαιολογημένη καχυποψία πως επιλέγονται τα οικονομικά συμφέροντα και όχι το συμφέρον της πόλης και των δημοτών.
Fly Over
Αν έχεις όραμα την πόλη χωρίς αυτοκίνητα,και την πράσινη ανάπτυξη, κάνεις (ως κυβέρνηση, ως δήμος), ένα συνολικό σχέδιο κυκλοφοριακής ,περιβαλλοντικής, τεχνικοοικονομικής μελέτης, που περιλαμβάνει σε προτεραιότητα, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, δηλ. λεωφορεία, μετρό, τραμ, καραβάκια, και ακολούθως ή παράλληλα, σχεδιάζεις διάφορα τεχνικά έργα, από διαπλάτυνση οδών, πασαλάκια, λεωφοριογραμμές, έως περιφερειακή και fly over.
Μαζικά Μέσα Μεταφοράς
Η τάση διεθνώς σήμερα είναι να προτιμώνται τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, έναντι επιπλέον οδικών έργων.
Τα οδικά έργα αυξάνουν την κυκλοφορία,επιβαρύνουν το περιβάλλον, αυξάνουν το κοινωνικό κόστος μεταφοράς ανά άτομο.
Δίνουν κίνητρο στους οδηγούς να χρησιμοποιούν περισσότερο τα ΙΧ αυτοκίνητά τους και όχι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Έστω και με αυτή την αποσπασματική λογική, πριν την έναρξη ενός έργου του μεγέθους του Fly Over , σε χρόνο και κόστος, χρειαζόταν να γίνουν μια σειρά πράγματα.
Να εκτιμηθεί η επίδραση που θα έχει η λειτουργία του Μετρό στην κυκλοφορία της περιφερειακής οδού.
Κυκλοφοριακές Μελέτες
1.Να υπάρξει μια συγκριτική μελέτη για την κυκλοφορία στην περιφερειακή οδό αλλά και εντός της πόλης, εφόσον γίνει η επέκταση του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, σε σχέση με την πρόβλεψη μείωσης της κυκλοφορίας από την κατασκευή του Fly Over .
2.Προφανώς χρειαζόταν να υπάρξει μελέτη σκοπιμότητας, που να τεκμηριώνει την ανάγκη κατασκευής του Fly Over με δεδομένη τη λειτουργία του Μετρό, και με τη βελτίωση της κατάστασης του ΟΑΣΘ.
Για να μην αναφέρουμε συμπληρωματικά έργα, όπως το τραμ και η πιθανή σύνδεση περιοχών όπως η πυκνοκατοικημένη Τούμπα με σταθμούς του Μετρό, οι ποδηλατόδρομοι, η θαλάσσια αστική συγκοινωνία.
- Να υπάρχει μελέτη κυκλοφοριακών επιπτώσεων της φάσης της κατασκευής του έργου .
4.Η έναρξη κατασκευής του έργου χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η Οριστική Κατασκευαστική Μελέτη, θα φέρει αναπόφευκτα αύξηση στο χρόνο κατασκευής και στο τελικό κόστος.
5.Δεν νοείται ένα έργο που στοιχίζει μισό εκατομμύριο, να ξεκινά χωρίς πλήρη τεχνική μελέτη και χωρίς κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική μελέτη.
Η μέθοδος της μελετοκατασκευής, δηλ βλέποντας και κάνοντας, εφαρμόστηκε στο μετρό και είδαμε τα αποτελέσματα.
- Δεν μετράμε το τεράστιο κοινωνικό κόστος, από χαμένες εργατοώρες, αυξημένο κόστος μετακίνησης για τους χρήστες στην περιφερειακή αλλά και στην πόλη, από την μεγάλη αύξηση του χρόνου της διαδρομής.
Μια διαδρομή που πριν μπορεί να διαρκούσε 15 λεπτά ,
πλέον διαρκεί 45 λεπτά και ενίοτε μιάμιση ώρα.
Το μποτιλιάρισμα φτάνει μέχρι και τα 10 χιλιόμετρα στον περιφερειακό.
Ένας κίνδυνος που στις διάφορες δηλώσεις και συνεντεύξεις ,δεν έχει αναφερθεί, είναι οι σημαντικές καθυστερήσεις στην κίνηση των ασθενοφόρων, με σοβαρούς κινδύνους ακόμα και για τη ζωή των ασθενών.. Δεδομένου ότι δύο από τα πιο μεγάλα νοσοκομεία της πόλης, τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και Παπανικολάου εξυπηρετούνται εξ ολοκλήρου από τον περιφερειακό,οι καθυστερήσεις των ασθενοφόρων για τα επόμενα 4 χρόνια,θα έχουν τραγικές συνέπειες.
- Η κατασκευή του έργου με ΣΔΙΤ, μέθοδος που ως τώρα έχι δημιουργήσει πολλές επικρίσεις με τα έργα που έχουν γίνει με συμβάσεις παραχώρησης, και συνεχίζουν να είναι στους εργολάβους για αόριστο χρόνο.
Το συγκριμένο ΣΔΙΤ, δεν αναφέρεται κάποιο ανταποδοτικό όφελος για τον εργολάβο πχ διόδια. Αυτό φαίνεται ψευδώς ελκυστικό, μια και αποκρύβεται το γεγονός, πως τα τοκοχρεωλύσια των δανείων του εργολάνου, καθώς και το εύλογο κέρδος, συνήθως 12%, θα πληρωθούν από το κράτος, δηλ τους φορολογούμενους πολίτες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, αν η κυβέρνηση σέβεται την ποιότητα ζωής των κατοίκων της έρμης συμπρωτεύουσας, οφείλει να σταματήσει το έργο άμεσα και να προχωρήσει σε μελέτη σκοπιμότητας και κυκλοφοριακή μελέτη.
Η (ελπίζουμε) ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό ως το τέλος του χρόνου, και η φημολογούμενη αγορά νέων λεωφορείων του ΟΑΣΘ, θα δώσει ανάσα στην κυκλοφορία , και η αναγκαιότητα του νέου υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου, με τα νέα δεδομένα, αλλά και με τη μελέτη σκοπιμότητας που θα περιέχει και έργα μακράς πνοής, όπως επέκταση ΜΕΤΡΟ, στα δυτικά,θα μπορεί τότε να μπει σε διαβούλευση.
Παράλληλα χρειάζεται ενημέρωση των πολιτών της μείζονος Θεσσαλονίκης, που βλέπουν τη ζωή τους να χειροτερεύει συνεχώς (και )στο θέμα της μετακίνησης, και ο παράδεισος που τους υπόσχονται , πολιτικοί και δημοτικοί άρχοντες, μιας εύκολης, γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης, να απομακρύνεται στο βάθος του ορίζοντα.